ďťż
WÄ tki
|
I m lucky I m here with my someone.jestem początkującym użytkownikiem Audi a3 1,9 TDI 97r. Nie jezdziełm wczesniej dieslem i chciałbym sie dowiedziec od państwa przy jakich obrotach najlepiej zmieniac poszczegulne biegi ?? na jakich obrotach silnik pracuje ekonomicznie ?? prosze o pomoc chciałbym używac ten samochód tak by silnik działał jak najdłużej i ekonomicznie.Dziękuję Najekonomiczniejsza jazda jest pomiędzy obrotami max momentu a max mocy, przy czym w dieslach jest to dość szeroki zakres prędkości obrotowych. Podobnie zmiana biegów - do dynamicznej a przy tym w miarę ekonomicznej jazdy powinno się zmieniać w okolicach obrotów max mocy ale tak aby po zmianie biegu obroty nie spadały poniżej obrotów max momentu. W rzeczywistości nie zawsze da się to zrealizować ze względu na przełożenia skrzyni biegów. Aby silnik działał jak najdłużej i ekonomicznie to najważniejsze jest dbanie o turbinę czyli danie olejowi czasu na nagrzanie się przed jazdą i na wystudzenie turbiny po jeździe. dziękuje za pomoc. Jeszcze prosze mi powiedziec czy np 1500 obr/min czyli niskie obroty na 5 bieg to zbyt mało?? i czy działa to destrukcyjnie na skrzynie biebów czy silnik?? Dzięki z góry:) Zakładając że nie będziesz z tych obrotów nagle mocno przyspieszał to nie będzie problemów, piąty/szósty bieg jest ogólnie przeznaczony jako ekonomiczny, ale np. mocne depnięcie gazem przy niskich obrotach stanowi dla silnika bardzo duże obciążenie co może niekorzystnie wpływać na trwałość. Nomad_fsoak, trochę przesadziłeś z tą zmianą biegów przy max mocy. Miałem diesla i max mocy miał przy prawie 5000obr. Ekonomicznie i całkiem dynamicznie w tdi to znaczy zmiany biegów przy max 3000obr. Turbo mocno daje już od 1700-1800obr i moment jest duży, auto ładnie rwie się do przodu. Przy deptaniu przy obrotach, przy których turbo jeszcze nie pompuje jak należy mocno obciąża koło dwumasowe-dość droga zabawa, nie warta oszczędzania tych kilku litrów paliwa. No cóż biegi w dynamicznej jeździe zmienia się przy max mocy bo za wcześnie to nie wykorzystujemy maksymalnej mocy a z kolei później znów spada więc też tracimy, ponadto dochodzi kwestia przełożeń skrzyni biegów - bo jak pisałem po zmianie biegów powinniśmy być w okolicach obrotów maksymalnego momentu (aby jak najlepiej przyspieszać) niestety zwykle jest to niewykonalne ze względu właśniena przełożenia (producent zwykle wybiera wariant ekonomiczny czyli jak najniższe obroty na kolejnym biegu) Zgodzę się natomiast że faktycznie sytuacja w nowoczesnych dieslach jest o tyle dobra że one od bardzo niskich obrotów osiągają minimum 80% maksymalnego momentu a i później ma on dość płaski przebieg, aczkolwiek jeśli będziesz miał kiedyś możliwość to porównaj czasy przyspieszania/przejazdu odcinka przy zmianie biegów przy max mocy i przy wcześniejszej... na pewno wykaże dość wymierną różnicę. |
|||
Sitedesign by AltusUmbrae. |