ďťż

Audi Navigation Plus RNS-E - Instrukcja

       

Wątki


I m lucky I m here with my someone.

Temat pochodzi ze strony: http://www.a4-klub.pl/smf/index.php i jest mojego autorstwa (na stronie A4KP są do niego komentarze moich kolegów, niektóre bardzo pomocne- chociażby post mikiV6 o VIM Hack - odblokowanie TV w czasie jazdy).

Chcę się podzielić wskazówkami i uwagami z wami aby następni mogli już spać spokojnie a nie wq... się tak jak ja gdy próbowałem zrobić wszystko na tiptop...

Co do zakupów potrzebnych elementów polecam firmę :

http://www.naviservice.com.pl/firma.html, stare dobre ALLEGRO ( na nim firma mobilem jak i kilka innych), lub SIEBIE :wink4:

Sprawa od której zaczniemy to ROZPOZNANIE od czego pochodzi (z jakiego auta A3,A4 czy A6) navi RNS-E

- ta z A3 ma zaokrąglone górne narożniki

[img width=150 height=123...v3.th.jpg[/img]

- ta z A4 nie ma zaokrąglonych górnych narożników ale ma aluminiową listwę u dołu navi

[img width=150 height=100...h6.th.jpg[/img]

- ta z A6 ani nie ma tego co ta z A3 (brak zaokrąglonych górnych rogów) ani tego co A4 (brak listwy chromowanej...) NAVI z A6 pasuje do A4 (model B5) (z tym że musimy się zaopatrzyć w CAN adapter...)

[img width=150 height=93]...q0.th.jpg[/img]

Są dwie opcje zmiany na RNS-E ( obie są oparte na zmianie z ori systemu audio Audi w których to jest podłączenie systemu audio z FISem, w autach w których nie było ori instalacji audio trzeba dodatkowo pociągnąć z zegarów przewody CAN jest o tym na http://www.navplus.us lub prawdopodobnie trzeba podłączyć Kabel NAV4 AUDI (NAVI FIS) za 120 zł w navi service)

a wygląda on tak :

[img width=150 height=148...m1.th.gif[/img])

1. przechodzimy z Audi Navigation Plus działającej w DX lub z radia 2din Symphony i ta opcja jest prostsza (i tańsza) bo potrzebujemy tylko:
- adaptera z ISO na ISO2 cena 70 zł
[img width=150 height=95]...a0.th.gif[/img]

- adapter anteny radiowej( ewentualnie również adapter anteny diversity jeżeli posiadamy takową ale to jest opcja) 35 lub 50 zł
[img width=150 height=115...q7.th.gif[/img] [img width=150 height=115...t6.th.gif[/img]

-antena GPS (jeśli mieliśmy Symphony) zakończona końcówką typu FAKRA
a) AVANT polecam odżałować i kupić ori antenę na dach często trafiają się używki na ALLEGRO, ori z dwóch powodów przy sprzedaży auta będzie wyglądało jakby navi montowana była oryginalnie i niemieccy celnicy nie wezmą Cię na bok na kontrolę legalności Twojej navigacji...
[img width=150 height=128...x5.th.jpg[/img]
tą ze zdjęcia znalazłem na ALLEGRO za 88 zł nową tyle że do niej potrzebny jest jeszcze przedłużacz ( 4 metrowy kabel FAKRA-FAKRA koszt 40zł w navi service)
[img width=150 height=135...b9.th.gif[/img]
Montaż anteny:
tylna krawędź anteny znajduje się jakieś 13 cm od szczeliny między końcem dachu a klapą bagażnika ale pamiętajcie tylna krawędź anteny a nie otwór jaki będziecie wiercić w dachu... ( do wiercenia w dachu polecam wiertło z koronką - taką koronką jakie są do wiercenia w zderzaku otworów pod parktronic) i uważajcie bo jest to dość dokładna czynność aby antena nie wypadła wam na lampce podświetlania bagażnika)
b) SEDAN tu takiego problemu nie ma bo antena w sedanie jest niewidoczna, ale najlepiej też nie żałować i nie kupować "gówna" za 5 złotych tylko jakąś porządną BOSHoską
[img width=150 height=116...i4.th.jpg[/img]
cena tej z fotki 40 zł w navi service ( nie mówię że ona jest dobra, po poprstu cena przykładowa)
Montaż anteny:
najczęściej przyklejana jest za zegarami ( po ich uprzednim wyciągnięciu oczywiście bardziej leniwi montują ją na środku deski rozdzielczej pod samą szybą ale to jest lipa bo wtedy widać że navi była dokładana nie wspominając o Panach z granicy niemieckiej...

- antena GPS ( jeżeli mieliśmy Audi Navigation Plus) różnią się tylko końcówkami ( bo w AN+ jest końcówka typu SMB a w zasadzie nie końcówkami tylko tym że metalowa końcówka anteny SMB nie jest obudowana plastikową niebieską końcówką tak jak jest to w końcówce typu FAKRA)

2. przechodzimy z radia rozmiaru 1-din ( Concert II CD lub Chorus II)

- wszystko to co w 1. oraz :

- kosz formatu 2-din do kupienia albo w navi service cena 250 zł (ale jest droższy niż w serwisie z tym że proponuję serwis albo Skody, VW lub Seata bo jest tańszy tam niż w serwisie Audi) ja zapłaciłem 170 zł w VW
[img width=132 height=165...j5.th.gif[/img]

- klimatronik pod navi ( ja kupiłem używkę na ALLEGRO o numerze 8E0820043AD z 02.06.04 za 350 zł a ten ode mnie z auta sprzedałem na ALLEGRO za 250 zł) więc niech kogoś przypadkiem nie kusi żeby rezać swój 1dinowy na 2dinowy bo nie powiem też się da to zrobić ale skoro stać was na auta po 50k zł i drożej to odżałujcie tą 100 czy nawet 200 żeby dorzucić do swojego klimatronika...tego ze zdjęcia znalazłem na ALLEGRO za 289 zł z tym że nie ma sterowania podgrzewanymi fotelami...
[img width=150 height=128...h9.th.jpg[/img]

WAŻNE:

nie kupujcie klimatronika z B7 do B6 - występuje problem z ogrzewaniem tylnej szyby

PRZED ZMIANĄ KLIMATRONIKA sczytajcie z niego KODOWANIE bo po podłączeniu nowego bez zmiany kodowanie będzie wyskakiwał błąd w klimatroniku mówiący o niepoprawnym numerze VIN właśnie w klimatroniku...Jeżeli nie pomoże samo przekodowanie klimatronika to spróbujcie :

najpierw wpisać kodowanie ze starego klim... a następnie "08 Klima -> 10 Adaptacja -> Kanał 81 -> Wpisz PIN 26467 -> Zatwierdź -> Zapisz -> Zatwierdź -> Zakończ połączenie -> Wyłącz zapłon.
Uruchom teraz silnik. Sterownik klimatyzacji powinien przyuczyć sie nowego numeru nadwozia." - zaczerpnięte wypowiedź kolegi szogun0 z postu Jak zmienić numer VIN w klimatroniku :

JEŻELI SPRZEDAŁEŚ JUŻ swój stary klima... i nie masz skąd przepisać kodowania to (tak było w moim wypadku i po wpisaniu kodowania klim... sam nauczył się numeru VIN i nie musiałem się się bawić z adaptacją kanału 81) :

"00
___0 - sedan, avant
___1 - cabrio
____0 - bez podgrzewania przedniej szyby (elektr.)
____1 - z podgrzewaniem
_____0 - bez solar dachu
_____1 - z solarem.

Tak więc przypuszczalnie masz kodowanie 00010"

znów wypowiedź kolegi szogun0 z tego samego postu ( u mnie akurat były same 0..., link do całego posta : http://www.a4-klub.pl/smf...1.html#msg80561 )

- docięcie środkowego tunelu opisane jest tutaj:
http://www.harddrive.plus...v%20in%20A4.pdf
rysunek mówni mało po prostu trzeba po wyciągnięciu tunelu przycinać go po troszeczku co chwile przykładając klimatronik i sprawdzając czy już wystarczy pomocne mogą okazać się te małe tarczki do cięcia mocowane w głowicy wiertarki ręcznej)

- popielniczka pozostaje ta sama nic w niej nie trzeba docinać...

- po złożeniu całości nie przejmujcie się tym że navi z klimatronikiem i stanowi jednej płaszczyzny - tak ma być klimatronik ma być badziej schowany)

pozostaje już tylko trochę rezania VAG-COMem i jesteśmy w domu...

navi bez konfiguracji Vagiem będzie chodzić ale...

1. może wyłączać się sama co 30 minut
2. za to nie będzie się wyłączać po wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki...
3. na FISie będzie wyświetlać tylko info z navi ( z cd,mp3 i radia nie) i to tylko po zresetowaniu zegarów do momentu pierwszego wyłączenia zapłonu...
4. nie będzie dokładna ( będzie pokazywać Twoją pozycję z opóźnieniem lub z wyprzedzeniem...)

a więc tak zaczynamy od :

1. zmiany kodowania navi ( nie mylić z adaptacją poszczególnych kanałów) UWAGA PRZED ZMIANĄ JAKICHKOLWIEK PARAMETRÓW W NAVI KAŻDĄ WARTOŚć ZAPISAć SOBIE NA KARTCE!!! :

wchodzimy w VAG

po niemiecku: ( ze str. http://de.openobd.org/audi/rns.htm#56_rnse)

STG 56 (Radio-/Navigationssystem) auswählen
STG Codierung -> Funktion 07

0?xxxxx: Fahrzeug

1 - Lamborghini
2 - Audi A3 (8P)
3 - Audi A4 (8E)
4 - Audi A4 Cabriolet (8H)
5 - Audi A6 (4B)
6 - Audi TT (8J)
7 - Audi R8 (42)

0x?xxxx: Fehlerdiagnose

0 - Fehlerdiagnose für Frontlautsprecher aktiv (nicht Audi A4 Cabriolet)
1 - Fehlerdiagnose für Frontlautsprecher inaktiv (nur Audi A4 Cabriolet)

0xx?xxx: Klangcharakteristik

0 - lineare Klangcharakteristik
1 - Audi A4 (8E - ab MJ 2004)
2 - Audi A6 (4B)
3 - Audi A4 Cabriolet (8E - ab MJ 2004)
4 - Audi TT (8J)
5 - Audi A3 (8P)
9 - Bose Soundsystem

0xxx?xx: Telefon/Telematik

1 - kein Telefon (Speisespannung für Mikrofon aktiv)
2 - Handyvorbereitung (Temic - Speisesp. Mikrofon inaktiv)
3 - Handyvorbereitung (Fremdanbieter - Speisesp. Mikrofon inaktiv)
4 - Handyvorbereitung (Nokia - Speisesp. Mikrofon inaktiv)
5 - Telematik Europa (Speisespannung Mikrofon inaktiv)
6 - Telematik US (Speisespannung Mikrofon inaktiv)
7 - Handyvorbereitung eigendiagnosefähig mit Komfortbedienung

0xxxx?x: Austattungsoptionen I

1 - kein Zusatz-Tuner
2 - Digital-Radio
3 - Satelliten-Radio
4 - Satelliten- und Digital-Radio verbaut

0xxxxx?: Austattungsoptionen II

1 - kein TV-Tuner, CD-Wechsler oder Multifunktionslenkrad
2 - TV-Tuner vorhanden
3 - CD-Wechsler vorhanden
4 - TV-Tuner und CD-Wechsler vorhanden
5 - Multifunktionslenkrad vorhanden
6 - TV-Tuner und Multifunktionslenkrad vorhanden
7 - CD-Wechsler und Multifunktionslenkrad vorhanden
8 - TV-Tuner, CD-Wechsler und Multifunktionslenkrad vorhanden

po angielsku: ( ze str. http://www.navplus.us/forum/viewtopic.php?t=73)

STG 56 (Navigation System) -> Coding -> Function 07
0?xxxxx: Model
1 - Lamborghini
2 - Audi A3 (8P)
3 - Audi A4 (> 2004)
4 - Audi A4 Cabriolet (> 2004)
5 - Audi A6 (< 2004)
6 - Audi TT (> 2007) (sw US 0150+, EU 0500+)
7 - Audi R8 (sw US 0150+, EU 0500+)

0x?xxxx: Diagnostics for front speakers
0 - activ
1 - inactiv

0xx?xxx: Sound characteristics
0 - linear
1 - Audi A4 (> 2004)
2 - Audi A6 (< 2004)
3 - Audi A4 Cabriolet (> 2004)
4 - Audi TT (> 2004)
5 - Audi A3 (8P)
9 - Bose Soundsystem

0xxx?xx: Telephone/telematics
1 - no telephone (supply voltage for microphone actively)
2 - Mobile phone preparation (Temic - Speisesp. Microphone inactively)
3 - Mobile phone preparation (Cullmann - Speisesp. Microphone inactively)
4 - Mobile phone preparation (Nokia - Speisesp. Microphone inactively)
5 - Telematics Europe (supply voltage microphone inactively)
6 - Telematics US (supply voltage microphone inactively)
7 - Base plate diagnostic capable with comfort control

0xxxx?x: Options I
1 - default
2 - Digital-Radio
3 - Satelite-Radio
4 - Satelite- and Digital-Radio

0xxxxx?: Options II
1 - default
2 - TV-Tuner
3 - CD-Changer
4 - TV-Tuner and CD-Changer
5 - Multifunction Steering Wheel
6 - TV-Tuner and Multifunction Steering Wheel
7 - CD-Changer and Multifunction Steering Wheel
8 - TV-Tuner, CD-Changer und Multifunction Steering Wheel

przeważnie kodowanie wygląda TAK: (tak było w moim przypadku)

0 - wartość stała
3 - A4 (8E)
1 - choć powinno być 0 (bo to A4 zamknięta anie kabrio) [size=6pt] to lepiej ustawić 1 bo nie będą się pojawiały bezsensowne błędy w navi[/size]
0 - linearna (moja jest z 2001 roku i nie mam BOSE a 1 jest dla modeli rocznikowych 2004)
1 - nie miałem żadnego zestawu głośnomówiącego
1 - nie mam żadnych dodatkowych tunerów radiowych...
1 - tunera telewizyjnego brak, multifunkcja zmieniona na kiere od S-line, zmieniarka sprzedana (ewentualnie jak wsadzę zmieniarkę to zmienię wartość na 3)

2. aby dokładnie RNS-E określała naszą pozycję musimy podać rozmiar kół :

STG 56 -> Adaptation -> Function 10
-> Channel 001 (Tires)

tabela rozmiarów opon na str. http://de.openobd.org/audi/rns.htm#reifen

w moim przypadku dla koła 235/40/18 była to wartość 1967

3. odświeżanie pozycji za pomocą czujnika prędkości (GALA)

-> Channel 002 (GALA)
0 - Self calibration
8 - Audi A6 (4B)
43 - Audi A3 (8P)
45 - Audi A4 (> 2004)

ma być ustawiona wart 45

4. dla bajeru możemy zmienić logo startowe ale ważna tu jest wersja softu...

-> Channel 018 (Startup Logo, sw US 0150+/EU 0500+)
0 - Default
1 - S3 (EU 0500+ only)
2 - S4 (EU 0500+ only)
3 - RS4 (EU 0500+ only)
4 - TT
5 - R8

S4 wygląda tak:
[img width=768 height=614...36d15.jpg[/img]

żałuję że nie sprawdziłem jak wygląda logo RS4 ale jeszcze kiedyś... no chyba że ktoś z was ma to proszę o fotosa !!!

5. pozostała kwestia komunikacji zegarów (FISu) z navi ( u mnie FIS był w pełnej wersji - posiadam w prawej manetce przyciski do przełączania funkcji na FISie):

STG 17 (Instrument cluster) -> Adaptation -> Function 10 -> Channel 62
+01 - Radio
+02 - Telefon
+04 - Navigation
+08 - Telematics
+16 - Instrument Cluster
To add navigation, add +4 to the current value.

przeważnie ma być to wartość 21 ( czli suma 16+4+1 i tak było też w moim wypadku)...

po tej zmiane w zegarach należy je zrestartować ( albo wyciągnąć bezpiecznik, albo odłączyć akumulator, albo odczekać parę godzin). u siebie tylko zrestartowałem zegary ale to nie wystarczyło dopiero jak zamknąłem auto spaliłem papierosa albo nawet dwa ( jakieś15 20 minut) i wróciłem do niego to dopiero wszystko zaczęło działać ( logo S4 oraz wyświetlanie na FISie)

u mnie aby navi włączyła się na zegarach muszę ją wyłączyć i włączyć z powrotem ( info z radia, mp3 i CD) działa bez takich cfancyków...

co do kodowania zegarów to są tam same 0 (myślałem że mam coś porypane ale tak ma być)

w kanale 60 w zegarach ma być wart 1029
w kanale 61 3331
w kanale 62 wspomniane już wcześniej 21

piszę o tych 3 kanałach bo kolega kobra7 pisał w którymś z postów aby sczytać wartości i dać mu znać jakie są ( takie są u mnie)

[img width=768 height=614...0ffa4.jpg[/img]

[img width=768 height=614...58fa6.jpg[/img]

[img width=768 height=614...f8a04.jpg[/img]

po tych zabiegach (kodowania i adaptacje, jeżeli nie wyskakują żadne błędy komunikacji CAN w navi bo ona uczy sięVINu po CANach) navi powinna nauczyć się nowego numeru VIN naszego auta ( NIE MYLIć Z FABRYCZNYM NUMEREM NAVI również w niej zapisanym) a jeżeli to nie pomoże (a navi nie ma błędów komunikacji) pomóc może restart navi z poziomu vaga lub przytrzymanie klawiszy radio+setup (numer VIN zapisany w navi możemy sprawdzić wchodząc do Engeneering Mode - sposób wejścia opisany poniżej...)

i to wszystko !
miłej lektury no i radości z posiadania i użytkowania RNS-E w waszym aucie, konstruktywne uwagi mile widziane

za pomoc w ogarnięciu mojej navi z FISem dziękuję DAWIDOWI vel DAVE ze Starogardu GD. osobie do niedawna współodpowiedzialnej za chiptuning mojego auta a teraz również za kontakt RNS-E z FISem !!

dzięki Dawid !!

posiadam najnowszą wersję softu do napędu (System SW index: 0600) każdy wie na co to ma wpływ...

[img width=150 height=128...c3.th.jpg[/img]

poprzedni jaki był po wrzuceniu najnowszej mapy (choć nie wiem czy ona zmienia ten soft 0550) . linka nie wklejam co by MODy nie miały roboty jak coś to walić na PW

plik należy rozpakować i nagrać obojętnie jakim programem (soft nie jest zabezpieczony) na płytę CD-R a następnie po uruchomieniu umieścić w RNS-E i pozostawić ją na dłuższy czas (jakieś 10 min) w czasie tym navi kilkukrotnie będzie się restartowała a następnie odpali się pasek postępu który to też po kilku sekundach stanie ale nie przejmować się to tak ma być po kilkunastu sekundach ruszy i gdy dojdzie do końca navi zrestartuje się po raz ostatni i po wejściu w Engeneering Mode -> General->Navi ( jak wejść w Engeneering Mode : klikamy navi, następnie przez 10 sek trzymamy wciśnięty przycisk w lewym górnym rogu większej z rolek, a następnie przez 10 sek trzymamy przycisk w prawym górnym rogu większej rolki) będziemy już mieli w 1. linijce info o sofcie 0600)

WAŻNE

Podczas aktualizacji nie wciskać żadnych przycisków na navi, nie włączać lub wyłączać zapłonu...

KAŻDY ROBI UPDATE NA WŁASNĄ ODPOWIEDZIALNOŚć !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

PODŁĄCZANIE ZEWNęTRZNEGO WZMACNIACZA POD RNS-E

normalna sprawa pod adapter ISO2 wtykamy żółtą kostkę mini-iso i powinno być ok ale nie jest... RNS-E ori wzmacniacz załącza nie za pomocą kabelka remote tylko po (CANach) więc nasz remote (załączający wzmacniacz zewnętrzny) musi być podłączony najlepiej do stacyjki (wtedy dopiero po przekręceniu kluczyka pojawia się prąd i załączony zostaje wzmacniacz (kluczyk w tenczas możemy przełączyć z powrotem w pozycję zerową, ale nie wyciągać go bo wzmacniacz zostanie wyłączony...)

instrukcja w formacie PDF do RNS-E po polsku : - owoc 4 godzin skanowania MALIKa (za co należą się chłopakowi co najmniej :oklaski: ale bardziej odpowiednia była by :drunk:)

http://rapidshare.com/fil...a_rnse.pdf.html
[size=14pt]

[color=blue]Istnieje możliwość rozbudowania RNS-E o tuner telewizyjny oraz DVD (lub zamiast tunera adapter multimedialny)

http://www.a4-klub.pl/smf....html#msg209842

postaram się kiedyś "wyciągnąć" DVD i adapter i podłączyć je 2 raz (celem zrobienia dokumentacji :polew: )

Mam możliwość załatwienia wszystkich modeli nawigacji (i nie tylko nawigacji do Audi i nie tylko) w dobrych cenach pytania zadawać na mail i PW



Dziękujemy za szczegółowy opis Na pewno się przyda...

PS
Jak podpiąłeś to całe w MB W210 Czy osprzęt jest kompatybilny z wyświetlaczem audi
a widzisz trochę się bawię w navigację ale jest to moja słodka tajemnica (chociaż to nic wielkiego...) hyhy ale gdyby ktoś chciał montować to pomogę i sprzętowo i informacyjnie
Zrobię trochę OT, ale orientujesz się może czy w navi Mercedesowskiej APS30 można wgrać jakąś dobrą mapę Polski Oryginalna Mercedesa jest bardzo kiepska, nie ma większości dróg


niems, oryginalna ale z którego roku ?

czy w navi Mercedesowskiej APS30 można wgrać jakąś dobrą mapę Polski

Może i zrobię mały odkop ale jeżeli to pytanie jest nadal aktualne, to chętnie pomogę.
Spróbuj wgrać program AutoMapa 4.0. Znajomy jeździł MB EXXX (nie pamiętam modelu) i sobie chwalił.
Niestety w APS30 tylko śmiga Mercedesowska

Już skonfigurowałem całość, jest ok, ale dużo niedoróbek mniejszych miejscowości. W Wawie czasami są przypały, ale da się jechać

Koniec OT
Możliwe, że miał inny model Navi.

Koniec OT.
Witam wszystkich - mam pytanie co do zamontowania navigation plus(mam kupione takie jak na zdjeciu ) w samochodzie audi A6 2,5 tdi 98r. (w nim jest nawigacja tylko ze w liczniku wyświetla ) , chodzi mi o to czy musze zeż zmieniać pamel od klimatronik(mam taki sam jak na zdjeciu) , bo widziałem na alegro
czy można tak to zrobic bez wymiany konsoli środkowej i panelu od klimatronika ?

A tak wyglada orginalnie :
Witam,
Szukam do kupienia w dobrej cenie calego kompletu -najlepiej orginału Audi zestawu telefonicznego oraz nawigacji GPS.Samochod to audi a6 quatro 3.0 tdi limuzyna rok produkcji 2004-c6(nowy model)Samochod posiada duzy ekran LCD oraz miejsce -chyba w bagazniku na podlaczenie odpowiednich modułow..Chcialbym takie dwa kompletne zestawy dokupic do mego auta..czy jest Pan w stanie mi pomoc??
Pozdrawiam
Piotr Nowak
mam w swoim audi navigation plus, dodam ze jest to A4 2003r, i nie mogę uruchomic w niej TV ani DVD probuje postępowac zgodnie z książką ale to nie pomaga
Przepraszam ta tak poxne odpowiedzi

kar26, tak musisz zmienic Klimatronik, kosz ktory trzyma navi, popielniczke oraz dociac tunel srodkowy i plastik wkolo biegow

piotrek3, tak moge pomoc jak cos to prosze o PW

parcel78, a z jaka ksiazka postepujesz ? najperw to musisz miec tuner telewizyjny bo sam napis na navi - "TV" nie sprawi ze bedziesz mail TV w aucie
Witam czy powyrzszy opis tyczy sie rowniez nawigacji pokazanej przez urzytkownika kar26??
a drugie pytanko to czy kodowanie mozna wykonac takze innym programem diagnostycznym niz vag mam dostep do launch-a i czy beda jakies roznice w wersji angielskiej(chodzi mi o auto anglika)
za odp z gory dziekuje
SPRUCH, przeróbka tunelu tak samo, ale podłączenie inaczej co dokodowania Lauchem to nie wiem ... ;[
Witam ,zamontowałem RNS-E w audi A6 z dx i nie gra tył ,również radio gorzej odbiera .Jaka może być przyczyna ? a6 avant 2003 1,9 tdi
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rejestracja.pev.pl

  • Sitedesign by AltusUmbrae.