ďťż

Kraz 255B

       

Wątki


I m lucky I m here with my someone.

Kraz 255b
Samochody KrAZ produkowała Kremenczugska Fabryka Samochodów (Kremenczugskij Awtomobilnyj Zawod), która przejęta tę produkcję od innej radzieckiej fabryki - Jarosławskiej Fabryki Samochodów. Stąd też samochody KrAZ- wcześniejszych serii noszą nazwę JAZ- (Jarosławskij Awtomobilnyj Zawod).
Samochody KrAZ to ciężkie wozy terenowe o dużej mocy. Używane były często jako ciągniki artyleryjskie do holowania dział przeciwlotniczych KS-19 kalibru 100 mm, haubic 122 mm, a także jako ciągniki przyczep, tzw. trajlerów, na których przewozi się sprzęt gąsienicowy - gąsienicowe transportery opancerzone, ciągniki artyleryjskie i czołgi w czasie przemarszów wojsk po szosach z asfaltową nawierzchnią. Samochód ma kabinę metalowo-drewnianą 3-osobową, ogrzewaną. Dodatkowym wyposażeniem jest wciągarka o sile uciągu 120 kN i długości liny 55 m. Kraz posiada również układ regulacji ciśnienia w ogumieniu. ciężarówki te mimo wielkiej masy(prawie 11,5 tony na pusto), były niezwykle dzielne terenowo, pomagała w tym blokada mechanizmu różnicowego oraz wcześniej układ regulacji ciśnienia w oponach (zwiększenie powierzchni opon, pozwalało jeździć po terenie
w którym bez tego by ugrzązł) oraz potężny prawie piętnasto-litrowy silnik o mocy 240KM, i potężnym momencie obrotowym. samochód ten jest niestety strasznie paliwożerny, pusty palił około 45-50l\100km, a gdy przewożono nim cięższe rzeczy, takie jak na przykład, czołg T-54, potrafił palić 120l\100km.
samochód według opowieści ludzi którzy jeździli tym pojazdem w siłach zbrojnych PRL (zasadnicza służba wojskowa) powodował strach o innych użytkowników drogi, gdy człowiek jechał maluchem, polonezem czy jakąś zastawą i nagle w tylnej szybie zobaczył wał napędowy "kraza" to mógł lekko spanikować.
obecnie Kraz jest dalej popularną w wojsku polskim ciężarówką terenową, lecz również stosowany jest jako ciężki holownik, tzw szambiarka, wywrotka oraz jako inne pojazdy wymagające dużego uciągu.
orginalna nazwa kraε 255δ

napęd 6x6
- ładowność - 11950 kg;
- Wymiary pojazdu (długość x szerokość x wysokość według kabin ) 8645x2750x2940 mm
- masa własna - 11350 kg;
- silnik - JaMZ-238, wysokoprężny czterosuwowy , widlasty (90°), 8 - cylindrowy;
o pojemności 14,86 L moc silnika - 240 KM przy 2100 obr./min;
masa silnika 1385 kg
- poj. zbiornika paliwa - 2 x 225 l;
- prędkość max - 70 km/h;
- skrzynia ładunkowa (długość x szerokość x wysokość) -
3770 x 2185 x 800 mm, metalowa;
- skrzynia biegów - mechaniczna, pięciobiegowa plus wsteczny;
Synchronizowane wszystkie biegi prócz 1
Przełożenia I-5,26 II-2,90 III-1,52 IV-1,00 V -0,664 R-5,48
- reduktor dwu stopniowy Przełożenia H- 1,23 L- 2,28
- głębokość brodzenia 1 m
- rozmiar ogumienia -1300x530x533
- wyciągarka - z liną o długości 65 m i obciążeniu do 80 kN (8 t).
- Centralny system regulowania ciśnienia w ogumieniu


Świetny artykuł Szczere gratulacje

Co do KRAZ-a to taka jest o nim stara prawda - może i jest powolny i pali ogromne ilości ropy, ale gdzie wjedzie to stamtąd wyjedzie... Słyszałem o takiej sytuacji: załadowanym KRAZ-em (wóz i ładunek miały wtedy razem około 22 tony masy) kierowca wjechał w błoto takie, że zakryło mu mosty... Szofer spokojnie włączył blokadę mechanizmu różnicowego, wyregulował ciśnienie, wrzucił pierwszy bieg i powolutku wyjechał z błota... Mocny, trwały, niezawodny... Kiedyś to Ruscy robili samochody
Dziś można go zarejestrować tylko warunkowo, gdyż ma 2,75 metra szerokości (dopuszczalna szerokosć to w Polsce 2,5 metra) Oczywiście nie dotyczy to wojska...
A jeśli chodzi o offroad, to jakaś polska ekipa wrzuciła do niego silnik od... ruskiego czołgu (od T54 lub T55, nie pamiętam dokładnie) Ale musieli zmniejszyć jego moc do 1000 KM ponieważ... palił tarcze od sprzęgieł

Chciałbym tylko skorygować jeden mały, ale jednak dość istotny błąd. Napęd 6x6 miały wszystkie KRAZ-y oprócz oryginalnej wywrotki. Seryjna wywrotka KRAZ (ciężko dziś taką spotkać) miała napęd 6x4, napędzane były tylko tylne osie

Ale artykuł wspaniały Zapraszam do częstszego pisania

Ale artykuł wspaniały Zapraszam do częstszego pisania
dziękuje, to jest artykuł z mojej nowej Serii "Pojazdy PRL-u" na razie jest jeszcze artykuł o Żuku w dziale "samochody dostawcze" i o rowerze Ukraina w dziale "jednoślady", ale wkrótce będzie więcej.
Czekamy na kolejne


Tak czekamy. Adam1609 dobra ta historia. Kraz. Rusccy dobre ciężarówki kiedyś robili.
Jeździłem takim we woju Miał opony balonówy Ale sprzęt był POZDRAWIAM
teraz to chyba tylko w woju takie jeszcze sa P

teraz to chyba tylko w woju takie jeszcze sa P
nie mój sąsiad ma dwójka mu nie wchodzi ale na jednym biegu jeździ i szambo wozi.
Oo to szalooOony szambo na jednym biegu

Oo to szalooOony szambo na jednym biegu
on jest najwiekszym idiotą i śmierdzielem okolicy.
No niezlych masz sasiadow nie dosc ze j***e tam jak h*j to jeszcze na jedynce jeździ ... faktycznie idiota

No niezlych masz sasiadow nie dosc ze j***e tam jak h*j to jeszcze na jedynce jeździ ... faktycznie idiota
idiota to w sumie za mało powiedziane, to jest Kordek, świniarz co jeździ rozpieprzonym Krazem z demobilu, co skrzynie biegów mu padła a opony pamiętają Stalina. ten człowiek jest znienawidzony na wsi bo latem jak otworzy te swoją stodołę gdzie trzyma stado świń to na całą wieś capi, nawet sobie czasami nie można spokojnie przy grillu posiedzieć latem.
Mi się zawsze KRAZ kojarzył z klasą, z lansem w terenie... Jakiś respect czuję do niego... W sumie tak dużych maszyn jest niewiele...

Chętnie bym pojeździł takim, na "balonach" oczywiście...
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rejestracja.pev.pl

  • Sitedesign by AltusUmbrae.