ďťż

KJS - Konkursowa Jazda Samochodowa

       

Wątki


I m lucky I m here with my someone.

Najpierw czas na krótką informację która nam powie coś na temat KJS`ów.
Co to jest? KJS to inaczej Konkursowa Jazda Samochodowa, jest to impreza otwarta w której udział biorą kierowcy nieposiadający żadnych licencji sportów samochodowych. W „kategorii gość” mogą brać udział kierowcy z licencją sportową.

Co zawiera KJS? Wyścig musi zawierać próby czasowe między innymi:
1) Minimum 2 puknty kontroli czasu – PKC
2) min. 6 prób w tym przykładowo:
• min. 2 próby zwrotności - Sz
• min. 1 prób zrywu i hamowania - Szh
• min. 3 próby slalomowe – S

Kto w załodze? Załogę stanowi kierowca i pilot, który musi mieć ukończone co najmniej 17 lat. Może on posiadać licencję kierowcy, lecz w czasie zawodów nie może prowadzić samochodu. Zawodnicy otrzymują mapki prób sportowych. Każda próba musi zostać przejechana zgodnie z trasą. W wypadku pomylenia trasy załoga otrzymuje tzw. taryfę - czas liczony jako 150% czasu najlepszego zawodnika w danej klasie i na danej próbie.
Po otrzymaniu mapek każda załoga sportowa dokonuje rekonesansu trasy (zapoznanie). Podczas trwania odcinka pilot odczytuje z wyprzedzeniem informacje o zbliżającym się odcinku drogi, takie jak długość prostej pomiędzy zakrętami, stopień zakrętu oraz jego kierunek, jak również o przeszkodach w postaci wzniesień.

Pilot rajdowy - członek załogi startującej w rajdzie samochodowym - drugi zawodnik w samochodzie, zajmujący w nim pozycję pasażera. Podstawowym zadaniem pilota jest dyktowanie kierowcy, opisu trasy odcinka specjalnego (w tym m. in. kierunku i trudności zakrętów oraz możliwych przeszkód) z przygotowanych na rekonesansie notatek. Poza podstawowymi informacjami pilot dyktuje które zakręty ciąć, gdzie wypuścić itp. Pilot to też zazwyczaj psycholog, który potrafi umiejętnie motywować drugiego zawodnika i stale kontrolować "tempo" z jakim podróżuje auto rajdowe.

Odcinek Specjalny (OS, oes, ang. SS - special stage) – fragment trasy rajdu samochodowego poprowadzony najczęściej po zamkniętych dla ruchu drogach publicznych, na którym załoga nie podlegając przepisom ruchu drogowego walczy o uzyskanie jak najszybszego czasu przejazdu. Czas uzyskany na trasie odcinka specjalnego jest jedynym (obok nałożonych kar czasowych) czasem wliczanym do klasyfikacji załóg rywalizujących w rajdzie. Czas na odcinku specjalnym liczony jest z dokładnością do 0,1 sekundy.

Punkt Kontroli Czasu - punkt wykorzystywany w rajdach samochodowych, wymuszający na zawodnikach punktualność głównie podczas jazdy na dojazdówkach oraz pobytu w parku serwisowym.
PKC rozpoczynają i kończą najważniejsze fragmenty trasy rajdu samochodowego, w tym odcinki specjalne, dojazdówki, parki serwisowe i przegrupowania.
Załoga zobowiązana jest zjawić się na PKC dokładnie o czasie wynikającym z wpisów w karcie drogowej (dopuszczalny jest wjazd na PKC w minucie poprzedzającej właściwy czas, ale podanie karty drogowej powinno mieć miejsce dokładnie we właściwej minucie). Wcześniejszy wjazd bądź spóźnienie na PKC karane są karą czasową.

Punkt Kontroli Przejazdu - punkt na trasie rajdu, gdzie sprawdzany jest fakt przejazdu zawodnika (w przeciwieństwie do Punktu Kontroli Czasu nie jest istotny dokładny czas wjazdu na PKP). PKP-y mogą być jawne (uwzględnione w karcie drogowej i opisie trasy) bądź tajne (o których nie wiadomo z góry). Brak wpisu/pieczątki z Punktu Kontroli Przejazdu skutkuje zwykle wykluczeniem z rajdu.

Karta drogowa - karta służąca do wpisywania i potwierdzania czasów zarejestrowanych na punktach kontrolnych (PKC, PKP) rozmieszczonych na trasie rajdu oraz do wpisywania czasów przejazdu uzyskanych na Odcinkach Specjalnych, jak również wszelkich kar.

Dojazdówka – fragment trasy rajdu samochodowego poprowadzony po otwartych dla ruchu drogach publicznych, gdzie załoga zobowiązana jest do przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Czas przejazdu odcinka drogowego nie jest wliczany do końcowej klasyfikacji, aczkolwiek każda załoga zobowiązana jest przejechać dojazdówką w czasie określonym przez organizatora (z dokładnością do minuty). Każde spóźnienie, ale także i wcześniejsze przybycie na Punkt Kontroli Czasu kończący odcinek drogowy karane jest karą czasową wliczaną do klasyfikacji rajdu.
Ważne jest, aby odległość pomiędzy Punktami Kontroli Czasu załogi przebyły zgodnie z trasą wyznaczoną przez organizatora. W celu sprawdzenia tej poprawności zdarza się, że na trasie dojazdówki umieszczony jest Punkt Kontroli Przejazdu (PKP).

Definicje potrzebne do zrozumienia slangu którym posługują się uczestnicy KJS`ów bądź rajdów samochodowych.
W dalszych postach znajdą się samochody które według Was i nas zasługują na miejsce w rajdzie samochodowym. Porozmawiamy na temat zawieszenia, budowy silników, hamulcach i oczywiście o pilocie, który jest bardzo cennym źródłem informacji podczas rajdu.



Łukaszu dziękuję. Świetnie opisałem KJS

Świetnie opisałem
Chciałbyś ? hehe

Świetnie to opisałeś Poldek.

A ty Gość jeździsz w KJS'ach ?
Jeździłem i zamierzam znowu wystartować tylko czekam do końca wakacji na nowy samochód. A później rajdy w Stalowej Woli oraz Rzeszowie. Bo lubelszczyzna nie bardzo kładzie nacisk na tą dyscyplinę sportów motorowych.


sam to pisałeś jestem pod wrażeniem czy wspomagałeś się czymś

A ty Mikael jeździsz w KJS'ach ?

Wiesz nie słyszałem jeszcze o czymś takim.
Niestety nie wystartuję...wiek...w listopadzie dopiero 16 będzie także muszę sie wstrzymać.
a czytales ?

Kto w załodze? Załogę stanowi kierowca i pilot, który musi mieć ukończone co najmniej 17 lat
Polders, Jak teraz wygląda sprawa dopuszczania SWAPów do startów ?? bo wiem że jakiś czas temu były z tym problemy ??

Ja na paru imprezach jechałem jako pilot. Niedawno kuzynowi powróciła myśl o zrobieniu licencji więc może będzie okazja na konkretniejszą przygodę z KJS...
Ja na KJSach byłem jak widz ponieważ jestem chłopcem w wieku dojrzewania ale prawdę mówiąc mam zamiar starać się o starty w amatorskich rajdach ale na to mam jeszcze czas.

Polders, Jak teraz wygląda sprawa dopuszczania SWAPów do startów ?? bo wiem że jakiś czas temu były z tym problemy ??

Ja na paru imprezach jechałem jako pilot. Niedawno kuzynowi powróciła myśl o zrobieniu licencji więc może będzie okazja na konkretniejszą przygodę z KJS...


Najpierw powiedzmy co to SWAP - jest to wzmocnienie bądź wymiana fabrycznego silnika na mocniejszy w różnych samochodach. Są one dozwolone ale już w odpowiednich klasach wyższych najczęściej bo wzmacniając silnik bądź go wymieniając osiągamy więcej.

Co do licencji też się nad tym zastanawiałem, ale za dużo kasy trzeba na to wydać, a żeby później jeździć w rajdach licencjonowanych musisz mieć odpowiednio przygotowany samochód, licencję w przyszłości pewnie i tak zrobię ale na pierwszym miejscu stawiam moc samochodu.

[ Dodano: 2009-07-21, 00:44 ]

a czytales ?

Kto w załodze? Załogę stanowi kierowca i pilot, który musi mieć ukończone co najmniej 17 lat


Czytałem. Czyli jak mi za niedługo stuknie 16, a tam pisze że kierowca i pilot muszą mieć co najmniej 17. Więc nie mogę startować nie mając mniej niż 17 lat.

Polders, Jak teraz wygląda sprawa dopuszczania SWAPów do startów ?? bo wiem że jakiś czas temu były z tym problemy ??
taki jeden koleś zrobił sobie SWAP w CC z 900 na 1.2 16v i nie miał problemu ze startem dopuścili go bez problemu
Od tego roku zmieniły się przepisy wcześniej SWAP`y były niedozwolone, a obecnie każdy może sobie do malucha nawet wrzucić 2.0 jeśli mu wejdzie.
Polders, jak mialbym np. daewoo tico i jak bym go dostosował do wyścigów KJS to nie było by problemu ze startowaniem KJS'ach bo z tego co owidze to same CC SC Lanki i Astry GSI jezdżą
Ze startowaniem nie, z wygrywaniem już mogłobybyć gorzej... Ale to też zależy od umiejętności Kierownika
bo ja myślałem zeby włożyć tam silnik z daihatsu charade 1.0 turbo i go podkręcić troche
Tak tylko pamiętaj że takie przeróbki zmieniają Ci klasę w której startujesz...

Kiedyś tak było z malcami/CC... w skrajnych przypadkach było się w klasie do 1,6 lub 1,8 pojemności. Co w porównaniu z Civiem 160KM w serii wypada blado
Powiem tak, byłem na KJS`ie i widziałem różne samochody, w zależności od klasy, startowały nawet tico ale od razu mówię że trzeba by nie tylko wzmocnić silnik ale i zawieszenie.

Co do Civic 1.6 na vtec`u to rzeczywiście nie dużo samochodów ma do niej start z racji wagi i dużej mocy, wystarczy ją dobrze z przodu dociążyć żeby nie podrywało jej za bardzo przy stracie, przez co miała by większą przyczepność.

A tak na marginesie, nie trzeba wymieniać w tico silnika , znalazłem ostatnio sposób na zwiększony kąt otwarcia przepustnicy itd bez ingerencji w komputer samochodowy. Wystarczy dobrać odpowiedni rezystor na czujniku temperatury i podpiąć go pod switcha, jeżeli włączamy tego wswitcha wtedy dajmy na to komputer otrzymuje informację, że powietrze ma temperaturę nie 80 stopni C, a -10 wtedy podawana jest większa dawka paliwa. Ewenatualnie bez żadnych ingerencji w elektrykę, zastosować gaśnicę śnieżną, ciśnienie oczywiście kontrolowane przez zawór. Otrzymujemy ten sam efekt co wcześniej omówiłem.

Życzę miłej zabawy. A kiedyś może spotkamy się na jakimś rajdzie.

A co do SWAP`ów zobaczcie film w linku. Gość na maluchu w klasie do 903 ccm, oczywiście oryginalnego silnika nie miał, bo miał tam jakiś czterosów ale liczy się jazda.

http://www.youtube.com/watch?v=pU_FtNK7eQg
To mój premierowy post tutaj więc na początek witam wszystkim.

A teraz słów kilka o kjs i innych rajdach amatorskich bo tym się zajmuję już ... hohoho
(dla dociekliwych www.rajdy.net.pl )

Polders nie masz racji - swapy zawsze były dozwolone - liczy się tylko pojemność silnika + przelicznik do turbo.
Ale masz rację, że licencja tylko dla ludzi przy kasie. Zrobienie licencji nie jest jakoś szczególnie nie wykonalne tyle, że w większości przypadków jest to papierek który do niczego się nie przydaje. Ba - nawet przeszkadza bo w kjs zawodnik z licencją startuje w klasie "gość" i przy obecnych przepisach niestety dożywotnio.

Najtańszą alternatywą na profesjonalne starty jest obecny od tego roku Wyścigowy Puchar Polski http://www.wyscigowypuchar.pl
Licencję wyścigową robi się w weekend Ale reszta już pod górę bo wszystko musi być z homologacją.

pozdrawiam
ja w przyszłym roku jak bede mial kase to kupuje SC lub CC 900 na początek wystarczy potem bede kombinował nad swapem 1.2 16v bo te autka z tym silnikiem to rakiety
900 polecam bo to pancerne auto. Jeśli natomiast planujesz swap to już lepiej kup 1.1
Swap z 900 na 1.2 wiąże się z wymianą również skrzyni biegów, półosi i dłubania w elektryce.
Z 1.1 na 1.2 jest o niebo prościej a można jeszcze się pokusić o wymianę samej głowicy z 1.2 8v co daje ok 70 koni. Głowicę wypada trochę liznąć żeby zwiększyć kompresję.
SC lub CC z takim motorem to mały killer i niejednokrotnie zostawia w tyle resztę klasy.
Co prawda sc w specyfikacji vk ma ok 120 koni ale ich nadmiar na prawdę nie pomaga.
te autko jest dopiero w planach które raczej zrealizuje znajomy ma CC 900 już dosyć doinwestowane i fajnie sie tym jezdzi. obnizony na maxa ma cc plyta pod silnik 5 mm i teraz bedzie wymienial walek rozrządu na świątka
Nie było mnie jakiś czas, a widzę, że temat się rozwija znaleźliśmy już jedną osobę która ma jakieś plany z KJS`ami. Oto w tym wszystkim chodzi, ale najważniejsze jest to, że ścigać można się tylko na torach bądź w miejscach do tego wyznaczonych i przygotowanych, a nie na drogach publicznych.
Chętnych zapraszam do Poznania 20 września. Kolejny organizowany przeze mnie kjs - www.kjs.winogrady.com
Próby tylko twarde więc w sam raz na początek.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • rejestracja.pev.pl

  • Sitedesign by AltusUmbrae.